23 Oct, 2017

Om Politiattest

nov 04 2009

Speidernes fellesorganisasjon har vedtatt innføring av krav om politiattest for frivillige og ansatte fra 1. januar 2010.
I vedtaket heter det at: "KFUK-KFUM-speiderne og Norges speiderforbund innfører krav om politiattest for alle ansatte og frivillige som utfører oppgaver som innebærer et tillits- eller ansvarsforhold overfor mindreårige eller mennesker med utviklingshemming med virkning fra 1. januar 2010."

Speideren skal være et trygt sted å være for alle. Et viktig tiltak for å oppnå dette er kravet om politiattest, som gjelder for både Norges speiderforbund og Norges KFUK-KFUM-speidere. Dette omfatter alle frivillige og ansatte som skal utføre oppgaver som innebærer et tillits- eller ansvarsforhold overfor personer under 18 år eller med utviklingshemming. På disse sidene finner du praktisk informasjon om politiattest, søknadsprosessen og annet du kan ha bruk for i forbindelse med ordningen.

Kravet om politiattest gjelder ufravikelig for alle organisasjonsledd i Norges speiderforbund og Norges KFUK-KFUM-speidere.

Det skal normalt innhentes politiattest for:


  • Alle ledere og assistenter i krets, korps og gruppe fra 15 år. 
  • Voksne eller ungdom som er med mindreårige (under 18 år) eller personer med utviklingshemming på leir eller andre arrangementer over 3 eller flere sammenhengende dager eller 3 eller flere ganger i løpet av terminen, inkludert helgetur. Dette inkluderer foreldre og støttekontakter som er med en speider på møter, turer og liknende
  • Alle kursledere/kursstab og instruktører på speider-, rover- og lederkurs.
  • Alle medlemmer i styrer og komiteer med verv som kommer inn under ordningen.
  • Alle ansatte i Norges speiderforbund.

Om gyldighetstid for politiattest

Politiattesten har tidsavgrenset gyldighet.

Gyldighetstiden for politiattesten regnes fra den datoen politiet utsteder attesten (utstedelsesdato).

Følgende gjelder:

  • For attester vist på gruppe-, krets-/korps- og forbundsnivå: Fem års gyldighetstid ved aktivt medlemskap.
  • Attester vist på gruppenivå er gyldig på alle nivåer og prosjekter.
  • For attester vist bare i forbindelse med et prosjekt (arrangement/kurs): 15 måneders gyldighetstid for prosjekter på samme nivå.

Politiattesten er å regne som «ferskvare»: Den kan bare vises fram inntil ett år fra utstedelsesdato. Attesten kan vises på flere nivåer i løpet av dette året.

Aktive medlemmer i grupper oppfordres til å vise politiattest til sin gruppe, da det vil dekke alle andre nivåer og prosjekter.Kontaktinformasjon:

Har du spørsmål om praktiske forhold angående ordningen og som du ikke finner svaret på her, ta gjerne kontakt med forbundskontoret på Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.. Du kan også ringe i kontortiden (kl. 09-15 på hverdager). Telefonnummeret er 22 99 22 30 .


Ved manglende fremvist attest eller attest med anmerkning, samt ved akutte hendelser, kontakt generalsekretær Jens Morsø på telefon 934 70 580.

Trykk her og få veiledningen for registrering av politiattest i medlemssystemet.


Hentet fra Norges Speiderforbund: http://www.speiding.no/politiattest/

Oppdatert januar 2016

Last ned søknad om politiattest her
Last ned "spørsmål og svar" her
Last ned "Retningslinjer for politiattest" her

1. Tananger Sjøspeidergruppe
Postboks 140  |  4098 Tananger  |  Org.nr.: 984 004 737  |  epost: post@1tanangersjo.no
Templates by: RocketTheme |  Powered by: Joomla! |  Innhold og bilder Copyright © 2015 1. Tananger Sjø - All Rights Reserved

Info

For påmelding til venteliste trykk her. Last ned infolapp her.

ss Makrellen -  AIS